Friday 27 January 2012

Jalan2 cari barang...

Minggu ni aku asyik keluar aje.. hari2 keluar.. ade je barang yang nak dibeli.. hari ni plak teman aunty aku cari barang untuk renovation rumah dia yang tak siap2 lagi tuh.. cari tiles la.. cari skirting la.. cari switch socket la.. dan macam2 lagi la.. 

Dari 1 kedai ke 1 kedai kiteorg gi.. Mula2 gi kedai nak beli simen.. sambil beli simen tengok lak switch socket.. dah la cuba untuk menukar kotak switch yang beli kat kedai lain kat kedai ni.. mula2 tu macam ok dah boleh tukar tapi bila gi kat boss tak lepas.. "kakak, kedai saya takde juai ini jenis, kalo betul saya sudah kasi tukar" kata boss tu.. dah tak dapat tukar, proses tawar menawar lak.. ternyata aunty aku memang seorang penawar yang tegar.. 

Next destination kedai jual tiles & marble.. Target item ialah marble, skirting & tiles curve.. sampai je kat kedai tu, taukeh tu cakap "sini punya curve local made, u mau ka?".. "Japan made takde ka?".. "oo itu cuba u pegi kedai lepas itu punya showroom, u jangan bawak laju nanti u miss itu kedai".. so kiteorang pun pegi la 2nd kedai.. sampai je kedai tu tutup.. raya sakan kot.. kedai tu tepi jalan dan pulak 1 way.. aunty aku ngan selambanye patah balik ke kedai 1st td.. OMG (bak kata hana).. berlawan arus tu.. nasib baik la ok je.. kalo ade polis mau kena saman.. sesuka hati dia je macamana nak bawak keta.. last2 beli gak local made.. tawar menawar tu of course.. wajib.. penawar yang tegar la kan..

ape2 pun ade few benda aku belajar ngan aunty aku hari nih.. 

1. kedai mana yang jual tiles yang murah2 & boleh tawar menawar.
2. tips tawar menawar.. masa nak bayar tu keluar kan duit kurang dari harga sebenar.. pastu kalo taukeh tu mintak balance.. keluar kan duit syiling 1 persatu klo ade 5 sen lagi bagus.. sure taukeh tu fed up & surrender. hahhaha
3. langgar peraturan jalan raya.. kalo rase2 dah terlepas ke missed kedai ke, jangan risau.. korang sumer dengan selamber je leh reverse keta ok.. tak pun macam aunty aku buat reverse kete then drive kat lane emergency.. berlawanan arus... hehehhehe

Ada lagi tapi aku dah tak ingat sebab aunty aku sibuk ajak aku g Subang Parade.. lain kali sambung ok...

No comments:

Post a Comment