Saturday 3 December 2011

Mount Ophir

       Mount Ophir atau lebih dikenali sebagai Gunung Ledang, disini la aku bercanda bersama family + kupu2 ku beberapa hari lepas.. Kirenye dah bertahun jugak la aku tak jejak Gunung Ledang ni. Seingat aku, dulu last aku pergi pun masa aku masih kecil, masa tu ayah aku masih ade lagi.. Masa tu tak salah aku, alang (uncle) baru je kawin.. Masa tu juga Mak lang aku slim melim lagi.. hahahhaha.. sekarang semuanyer membesar bagai kan johan..

       Bertolak dari white house lebih kurang 8 pagi.. 1 jam perjalanan kiteorang pun tiba.. Dah la pergi pun main terjah, pakai selipar je kau.. Tak macam uncle aku siap ngan sport shoesnye macam org nak gi hiking gitu.. Sebelum tu pakcik jaga cakap korang boleh mandi up to kolam puteri.. Mana kolam puteri tu pun aku tak tau..

     Tapi Gunung Ledang sekarang dah lain, siap ade resort lagi.. Dengan ketinggian 1,276 m (4,186 ft), dah jadi tempat tumpuan para amateur untuk gi hiking.. Kalau korang nak tau Gunung Ledang ni merupakan gunung yang ke 64 tertinggi di Malaysia dan juga merupakan salah satu gunung yang menjadi kesukaan para hiking due to it having one of the higher climbing fatalities in the region of South-East Asia.. Kelas kau...

        Jalan dan jalan, daki dari satu anak tangga ke anak tangga hingga sampai la jumpa port yang baik, gegar juga la kepala lutut aku nih.. Terbakar juga la lemak2 yang telah aku kumpul selama nih.. Ish rugi2, penat aku kumpul ekk.. Sampai je terus2 melantak aka breakfast, sambil melihat indahnye alam ciptaan ilahi.. Aku rasa bersyukur sangat kerana masih diberi peluang menikmati ciptaan ilahi dan juga masih dapat menghirup udara yang segar ini.. 

        Habis je melantak ape lagi berkobar2 la kan nak terjun dalam air, kupu2 ku masuk dulu dia pun jerit sejuknye air.. Terbantut jap niat aku nak terjun dan aku pun perlahan2 masuk kan kaki dalam air, mak aiii sejuk kau.. Aku yang selama ni punya lemak tepu yang selama ni sejuk tu kawan aku pun leh surrender.. Memang sejuk giler!! Kejap je tu lama2 dah tak ingat sejuk dah.. Berkubang la kan ape lagi kan.. hehehehhe... Seronok giler, kirenyer berbaloi la aku balik kampung semata2 nak join kupu2 ni gi Gunung Ledang... Berkubang pastu makan.. Berkubang balik then makan lagi.. itu je la kejenyer sampai biru kuku kaki tangan ku + kupu2 ku sama juga, nasib baik tak gigi pun biru.. hehhehe...

Tempat sekumpulan kupu2 bercanda di air terjun... laju giler air terjun ni... 
Ada banyak gamba lagi tp aku MALAS nak upload.. next entry la ekkk 


No comments:

Post a Comment